КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ З ЕПІДЕМІОЛОГІЇ, V КУРС, 2024/2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
МЦ.м-001, МЦ.м-002, МЦ.м-003, МЦ.м-004, МЦ.м-005, МЦ.м-013і
№ п/п | Назва теми | Тривалість (год.) | Лектор | Аудиторія. Дата. Час |
1 | Предмет епідеміології. Епідеміологія в структурі медичних наук і охорони здоров’я. Поняття про “епідеміологію неінфекційних хвороб”. Вчення про епідемічний процес. Класифікація інфекційних хвороб. Напрями боротьби з інфекційними хворобами. | 2 | проф. Микола Дмитрович Чемич онлайн – https://meet.google.com/bpj-wzns-bxx | Онлайн 02.09.24 9.30-10.50 |
2 | Епідеміологічна характеристика інфекцій з фекально-оральним та аерозольним механізмами передавання. Профілактичні та протиепідемічні заходи. Епідеміологічний нагляд | 2 | проф. Микола Дмитрович Чемич онлайн – https://meet.google.com/bpj-wzns-bxx | Онлайн 02.09.24 11.00-12.20 |
3 | Епідеміологічна характеристика карантинних інфекцій. Профілактичні і протиепідемічні заходи | 2 | проф. Микола Дмитрович Чемич онлайн – https://meet.google.com/bpj-wzns-bxx | Онлайн 04.09.24 11.00-12.20 |
№ з.п. | ТЕМА | Кількість годин |
Змістовний модуль 1: Загальна епідеміологія. Доказова медицина | ||
1. | Вчення про епідемічний процес. Значення епідеміології для громадського здоров’я. Основні епідеміологічні концепції. Протиепідемічні заходи в осередку інфекційного захворювання. | 2 |
2. | Протиепідемічна та профілактична робота в практиці сімейного лікаря. | 2 |
3. | Дезінфекція і стерилізація. Живі переносники збудників інфекційних хвороб. Дезінсекція. Дератизація. | 2 |
4. | Імунопрофілактика інфекційних хвороб. Календар профілактичних щеплень. Оцінювання ефективності імунопрофілактики. Термінова імунопрофілактика. | 2 |
5. | Доказова медицина та клінічна епідеміологія. Аналітична та експериментальна епідеміологія. Дизайн спостережних, аналітичних, експериментальних, епідеміологічних (клінічних) досліджень. Ієрархія доказовості епідеміологічних (клінічних) досліджень. | 2 |
6. | Епідеміологічний метод дослідження та його структура. Епідеміологічна діагностика. Прогнозування розвитку епідемічного процесу. Планування протиепідемічних та профілактичних заходів. | 2 |
7. | Епідеміологічна діагностика. Оперативний та ретроспективний епіданаліз. Основні статистичні методи, які використовують при проведенні епіданалізу | 2 |
8. | Захист роботи з ретроспективного епідеміологічного аналізу. Підсумкове заняття зі змістового модуля 1. | 2 |
Теми для самостійного вивчення | ||
Класифікація дизайну епідеміологічних (клінічних) досліджень. Загальний огляд основних типів досліджень (описові, аналітичні, експериментальні та прогностичні). Описова епідеміологія. Групи ризику, території ризику, час ризику. Чинники ризику. Скринінгові дослідження. | ||
Разом | 10 | |
Змістовний модуль 2: Спеціальна епідеміологія | ||
9. | Протиепідемічні заходи в осередках інфекцій з фекально-оральним механізмом передавання (шигельози, сальмонельози, черевний тиф та паратифи, вірусні гепатити А, Е, холера). | 2 |
10. | Протиепідемічні заходи в осередках інфекцій з аерозольним механізмом передавання (COVID-19, грип, дифтерія, менінгококова інфекція, епідемічний паротит, кір, вітряна віспа). | 2 |
11. | Протиепідемічні заходи в осередках інфекцій з трансмісивним механізмом передавання (висипний тиф, хвороба Лайма, малярія, кліщовий енцефаліт, лейшманіози). | 2 |
12 | Протиепідемічні заходи в осередках інфекцій з контактним механізмом передавання (ВІЛ, вірусні гепатити В, С, D, G, SEN, TTV). | 2 |
13. | Епідеміологічна характеристика інфекцій, пов’язаних з наданням медичної допомоги. Інфекційний контроль у медичних закладах. Рівні інфекційного контролю. | 2 |
14. | Профілактичні та протиепідемічні заходи при особливо-небезпечних інфекціях (холера, чума, геморагічні гарячки). Карантинні заходи. | 2 |
15. | Оцінка санітарно-епідеміологічного стану в умовах надзвичайних ситуацій та під час військового стану. Біологічна зброя та захист від неї | 2 |
16. | Біологічна розвідка та ідентифікація бактеріологічної зброї | 2 |
17. | Захист епідеміологічної карти. | 2 |
Теми для самостійного вивчення | ||
Принципи профілактики та протидії інфекційним захворюванням. Впорядкований перелік профілактичних та протиепідемічних заходів. Медико-санітарні заходи в осередках інфекційних захворювань. | ||
Протиепідемічні заходи в осередках геморагічних лихоманок Марбурга, Ласа та Ебола | ||
Протиепідемічні заходи в осередках інфекцій з трансмісивним механізмом передачі (висипний тиф, хвороба Бриля, малярія, кліщовий енцефаліт, Лайм-бореліоз, зоонозні рикетсіози). | ||
Написання індивідуальної курсової роботи. | ||
Разом | 8 | |
18. | Підсумковий модульний контроль: | 2 |
практичної підготовки теоретичної підготовки | 1 | |
1 | ||
РАЗОМ | 36 |
Регламент курсу “епідеміологія і принципи доказової медицини”
Кредитно-модульна система передбачає вивчення загальної, спеціальної епідеміології, структурованої на змістові модулі як логічно завершених частин навчальної програми. Оцінка за модуль визначається як сума оцінок щоденного опитування теоретичної та практичної підготовки та комп’ютерного тестування за темами, які передбачені модулем (включаючи розділи самостійної роботи).
Політика щодо відвідування
Студент має відвідати 100 % практичних та 100 % лекційних занять. У випадку пропуску занять студент повинен відпрацювати пропущене заняття відповідно до розкладу відпрацювань, затвердженому на кафедрі за наявності відповідного розпорядження деканата.
Політика оцінювання
При засвоєнні матеріалів модулю студенту за кожне практичне заняття присвоюється максимум 7 балів (оцінка виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання). Максимальна кількість балів, яку студент може отримати на практичних заняттях протягом навчального року – 84. За захист роботи з ретроспективного епідеміологічного аналізу присвоюються такі бали: «5» – 10 балів, «4» – 8 балів, «3» – 6 балів, «2» – 0 балів. Захист епідеміологічної карти: «5» – 14 балів, «4» – 11,2 бали, «3» – 8,4 бали, «2» – 0 балів. За змістовний модульний контроль 1 студент максимально може отримати 12 балів, мінімально необхідний бал 7,2. Максимальна кількість балів за поточну навчальну діяльність студента – 120. Студент допускається до підсумкового модульного контролю при умові виконання вимог навчальної програми та в разі, якщо за поточну навчальну діяльність він набрав не менше 72 бали: не менше 63,6 балів під час практичних занять та 8,4 бали за захист епідеміологічної карти. Підсумковий модульний контроль проводиться відповідно до розкладу наприкінці циклу. Оцінка за підсумковий модульний контроль виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання з подальшим переводом в бали, при цьому оцінці «5» відповідає 80 балів, «4» – 64 бали, «3» – 48 балів, «2» – 0 балів. Підсумковий модульний контроль зараховується студенту, якщо він набрав не менше 48 з 80 балів. Загальна оцінка за дисципліну складається із суми набраних балів за поточну успішність та складання ПМК. Заохочувальні бали додаються до оцінки з дисципліни – за індивідуальний дослідницький проєкт (захист студентської наукової роботи 12 балів, виступ на конференції 5, стендова доповідь – 4, тези доповідей 4 бали), за перемогу на студентській олімпіаді – 18 балів, друге місце – 16, третє місце – 12 балів. Загальний бал з дисципліни не може перевищувати 200.
Політика щодо дедлайнів та перескладання
У випадку незадовільного результату студент має право двічі перескласти семестровий екзамен – перший раз екзаменатору, призначеному завідувачем кафедри, другий – комісії, яка створюється деканатом. Перескладання екзамену здійснюється за окремим графіком, який затверджується деканатом. Студенти, які не з’явились на екзамен без поважної причини, вважаються такими, що отримали незадовільну оцінку. Відмова студента виконувати екзаменаційне завдання атестується як незадовільна відповідь. Студент має право одержати пояснення щодо отриманої оцінки.
Політика щодо оскарження результатів оцінювання
Оскарженню можуть підлягати результати оцінювання з модульних та семестрових атестацій. Для цього здобувач має подати апеляцію на ім’я директора/декана у день проведення атестаційного заходу чи після оголошення результатів його складання, але не пізніше наступного робочого дня. За розпорядженням директора створюється комісія з розгляду апеляції. За рішенням апеляційної комісії оцінка може змінюватися у разі встановлення порушень під час проведення атестацій.
Політика щодо академічної доброчесності
Всі роботи, визначені регламентом, повинні бути виконані здобувачем самостійно. Під час виконання письмового модульного або підсумкового контролю списування заборонене. Роботи здобувача вищої освіти не повинні містити плагіату, фактів фабрикації та фальсифікації списування. Під час вивчення дисципліни неприпустимими також є інші прояви академічної недоброчесності, перелік яких визначено Кодексом академічної доброчесності університету. У разі, якщо викладачем виявлено порушення академічної доброчесності з боку здобувача вищої освіти під час вивчення навчальної дисципліни, викладач має право вчинити одну з наступних дій: – знизити на величину до 40% включно кількість балів, отриманих при виконанні завдання на практичному занятті; – надати рекомендації щодо доопрацювання обов’язкового домашнього завдання із зниженням підсумкової кількості отриманих балів на величину 25% включно; – не зараховувати обов’язкове домашнє завдання без надання права його перероблення; – призначити перескладання письмового модульного або підсумкового контролю із зниженням підсумкової кількості отриманих балів на величину до 15% включно; – відмовити в перескладанні письмового модульного або підсумкового контролю.
Примітка.
Структура І-го туру олімпіади з епідеміології і принципів доказової медицини:
– 100 % виконання навчального плану;- середній бал з практичних та підсумкових занять – максимальний бал 5;- комп’ютерне тестування (50 запитань) – максимальний бал 5;- розв’язання ситуаційних завдань “Крок 2” (два завдання) – максимальний бал 10;- практичні навички – максимальний бал 5.
Максимальна кількість балів, яку може набрати студент у першому турі олімпіади – 25.
Студенти, які вибороли І, ІІ, ІІІ місця – звільняються від заліку, отримані оцінки додаються до поточної.
Перелік питань для самопідготовки:
Форма проведення підсумкового модульного контролю з навчальної дисципліни включає контроль теоретичної підготовки (з використанням стандартизованих і тестових завдань) та контроль професійних умінь (із використанням ситуаційних задач III рівня) відповідно до програми.
Структура:
1 Тестовий комп’ютерний контроль – максимальна оцінка 10 балів.
2 Практичні навички (усна співбесіда) – 30 балів
3 Письмова робота – ситуаційна задача та відповідь на теоретичні питання – 40 балів.
Приклад практичних навичок:
Приклад письмової роботи.
1 Хвора 32 років звернулася до дільничного терапевта на 5-й день хвороби зі скаргами на сильний головний біль, загальну слабкість, відсутність апетиту, безсоння, підвищення температури тіла від 37,50 С у перший день хвороби з поступовим її зростанням до 39,00 С в день звернення за медичною допомогою. Об’єктивно: значна блідість шкіри, висипу немає. Язик обкладений сірувато-білим нальотом, є відбитки зубів на бокових поверхнях, вільних від нальоту. Пульс 78 за хв., АТ 110/60 мм рт. ст. Живіт помірно здутий, безболісний. Печінка на 1,5-2 см виступає з-під краю реберної дуги. Симптом Падалки позитивний. Випорожнень не було дві доби. Попередній діагноз – черевний тиф.
1 а. Вкажіть тривалість існування епідосередку. Охарактеризуйте первинні протиепідемічні заходи, стосовно хворого.
1 б. Сплануйте протиепідемічні заходи стосовно контактних осіб.
1 в. Метод, спосіб та засоби проведення дезінфекції.
3.Менінгококова інфекція. Епідеміологічні особливості (джерело збудників, фактори і шляхи передачі, прояви епідемічного процесу, умови допуску реконвалесцента у дитячі заклади).
Еталони відповідей до задачі
1а Хворий обов’язково госпіталізується, транспортується машиною швидкої допомоги. Екстрене повідомлення направляє лікар, що зареєстрував випадок захворювання. Тривалість існування епідемічного осередку 21 день з моменту госпіталізації хворого та проведення заключної дезінфекції.
1б В осередку виявляють осіб, які спілкувалися з хворим. Уточнюють наявність симптомів захворювання і дату їх виникнення, факту вживання продуктів харчування та води, які можуть розглядатися як потенційні фактори передавання. Медичне спостереження за контактними особами 21 день, починаючи з дня ізоляції хворого і проведення заключної дезінфекції, з обов’язковою термометрією 1 раз на 3 дні. Особам, які спілкувалися з хворою в осередку за місцем проживання, проводиться одноразове бактеріологічне (випорожнень, сечі) і серологічне (крові за допомогою РПГА) дослідження. «Харчовики» та особи до них прирівняні, відсторонюються від роботи до отримання негативних результатів бактеріологічних досліджень. У осіб, які страждають на захворювання печінки і жовчовивідних шляхів,додатково одноразово проводять бактеріологічне дослідження дуоденального вмісту.
1в В осередку після госпіталізації проводять заключну дезінфекцію, Застосовується фізичний та хімічний метод дезінфекції. Посуд, білизну, предмети особистої гігієни хворого знезаражують способом кип’ятіння у 2 % розчині соди – 15 хвилин. Приміщення, де знаходився хворий миють розчином 0,1 % розчину дезактину.
Орієнтовний перелік теоретичних питань для підготовки студентів до підсумкового модульного контролю
(епідеміологічній) локалізації збудника в організмі людини.
Орієнтовний перелік практичних робіт і завдань для підсумкового модульного контролю
Основна література | ||
1 | Епідеміологія: протиепідемічні заходи : навч. посіб. / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, Н. І. Ільїна та ін. ; за ред. М. Д. Чемич. — Вінниця : Нова Книга, 2020. — 288 с. | |
2 | Епідеміологія у схемах [Текст] : навч. посіб. / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, О. М. Чемич, Н. І. Ільїна. — Вінниця : Нова Книга, 2020. — 256 с. | |
3 | Біостатистика [Текст] : підручник / Т. С. Грузєва, В. М. Лехан, В. А. Огнєв та ін. ; за заг. ред. Т. С. Гузєвої. — Вінниця : Нова Книга, 2020. — 384 с. | |
4 | ||
5 | Загальна епідеміологія: навчальний посібник / Н.О. Виноград, З.П. Василишин, Л.П. Козак. — 5-е видання. – К.: ВСВ «Медицина», 2021. – 272 с. | |
Допоміжна література | ||
1 | Виноград, Н.О. Військова епідеміологія [Текст] : навч. посіб. / Н. О. Виноград, З. П. Василишин, Л. П. Козак. — К. : Медицина, 2018. — 184 с | |
2 | Виноград, Н.О. Спеціальна епідеміологія [Текст] : навч. посіб. / Н. О. Виноград, З. П. Василишин, Л. П. Козак. — 2-ге вид., перероб. та доп. — К. : Медицина, 2018. — 368 с. + Гриф МОН. | |
3 | Виноград, Н.О. Загальна епідеміологія [Текст] : навч. посіб. / Н. О. Виноград, З. П. Василишин, Л. П. Козак. — 4-те вид., випр. — К. : Медицина, 2017. — 200 с. + Гриф МОН. | |
4 | Військова епідеміологія з епідеміологією надзвичайних ситуацій [Текст] : підручник / М. А. Андрейчин, О. Д. Крушельницький, В. С. Копча, І. В. Огороднійчук ; За ред. М.А. Андрейчина. — Тернопіль : Укрмедкнига, 2016. — 320 с. + Гриф МОН. | |
5 | Актуальні питання епідеміології та профілактики деяких інфекцій в збройних силах, серед населення України та у світі [Текст] : монографія / Ю. В. Рум’янцев, В. Л. Савицький, О. Д. Крушельницький, Б. І. Веровчук ; За ред. Ю.В. Рум’янцева. — К. : УВМА, 2015. — 372 с. | |
6 | Військова епідеміологія з епідеміологією надзвичайних ситуацій [Текст] : підручник / М. А. Андрейчин, О. Д. Крушельницький, В. С. Копча, І. В. Огороднійчук ; За ред. М.А. Андрейчина. — Тернопіль : Укрмедкнига, 2016. — 320 с. + Гриф МОН. | |
7 | Санітарно-епідеміологічна безпека [Текст] : навч. посіб. / В. П. Пєтков, С. В. Пєтков, Є. Ю. Соболь та ін. ; під заг. ред. С.В. Пєткова. — К. : Скіф, 2019. — 128 с. + Гриф МОЗ. | |
8 | Століття пандемій. Історія глобальних інфекцій від іспанського грипу до COVID-19/ Марк Хоніґсбом. – Київ: Yakaboo Publishing, 2021. – 432 с. | |
Інформаційні ресурси в Інтернеті | ||
1 | Сайт кафедри інфекційних хвороб з епідеміологією НН МІ СумДУ http://infection.med.sumdu.edu.ua/ | |
2 | Сайт ВООЗ. Глобальна система епіднагляду за грипом та іншими ГРВІ: https://www.who.int/initiatives/global-influenza-surveillance-and-response-system | |
3 | Світова статистика у реальному часі: https://www.worldometers.info/uk/ | |
4 | Державна стратегія у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, туберкульозу та вірусним гепатитам на період до 2030 року: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-operatsiinoho-planu-zakhodiv-z-realizatsii-u-20242026-rokakh-564r-180624 | |
5 | ВООЗ: https://www.who.int/home | |
6 | Центр громадського здоров’я: https://phc.org.ua/kontrol-zakhvoryuvan | |
7 | Епіднагляд за інфекційними хворобами: https://ips.ligazakon.net/document/re35615?an=1 |