Номер заняття | Тема | Трив., год |
1 | Тема 1. Епідемічна ситуація з ВІЛ-інфекції в Україні. Нормативні документи щодо запобігання поширенню ВІЛ-інфекції та соціального захисту населення. Обговорення сучасного епідемічного стану щодо ВІЛ-інфекції на всесвітньому та державному рівні. Основні чинники поширення ВІЛ-інфекції. | 2 |
2 | Тема 2. Соціальні наслідки поширення ВІЛ-інфекції. Боротьба зі стигмою та дискримінацією у суспільстві та медичних закладах. Сучасні проблеми що спричинює ВІЛ-інфекція на державному, соціальному та економічному рівні. Основні правові та моральні аспекти. | 2 |
3 | Тема 3. Етіологія і патогенез ВІЛ-інфекції, класифікація клінічних стадій хвороби. Обговорення питань морфології збудника. Основні патогенні властивості ВІЛ. Клінічна класифікація стадій захворювання. Основні відмінності та проблеми прогресування хвороби. | 2 |
4 | Тема 4. Класифікація клінічних стадій, критерії діагнозу – великі та малі. Клінічна картина ВІЛ. Обговорення різноманітності клінічної картини ВІЛ-інфекції залежно від клінічної стадії захворювання. Критерії встановлення стадії захворювання. | 2 |
5 | Тема 5. Роль ВІЛ-інфекції у формуванні синдрому лімфоаденопатії, диференціальна діагностика цього синдрому. Синдром генералізованої полілімфоаденопатії, як один з головних критеріїв діагностики ВІЛ-інфекції. Диференційна діагностика. | 2 |
6 | Тема 6. СНІД. Основні клінічні критерії. Загальна характеристика опортуністичних інфекцій. Критерії встановлення термінальної стадії ВІЛ-інфекції. Види опортуністичних захворювань. Класифікація, клінічна картина, діагностика, лікування. | 2 |
7 | Тема 7. НейроСНІД. Загальні питання, особливості діагностики та лікування. Первинне та вторинне ураження ЦНС та ПНС у ВІЛ-інфікованих хворих. Основні клінічні аспекти, особливості діагностики та лікування. | 2 |
8 | Тема 8. Особливості перебігу, діагностики та лікування вірусних гепатитів у ВІЛ-інфікованих хворих. Основні патогенетичні властивості коінфекції ВІЛ+вірусні гепатити. Специфіка клінічної картини та діагностики таких хворих. Лікування. | 2 |
9 | Тема 9. Основні аспекти коінфекції ВІЛ/туберкуьоз. Форми туберкульозу залежно від клінічної стадії ВІЛ. Особливості лікування. Особливості перебігу туберкульозу у ВІЛ-інфікованих. Основні патогенетичні чинники прогресування ВІЛ в організмі людини. Діагностика. Лікування. | 2 |
10 | Тема 10. Роль ранньої діагностики у поширенні ВІЛ-інфекції. Особливості безсимптомного перебігу захворювання. Основні аспекти ранньої діагностики ВІЛ-інфекції. Напрямки сучасного розвитку діагностики ВІЛ. Прогнозування СНІДу, нейроСНІДУ. Мета таких досліджень. | 2 |
11 | Тема 11. Правила проведення передтестового консультування та тестування на ВІЛ-інфекцію, просвітницька робота. Післятестова консультація. Основні правові та деонтологічні поняття надання допомоги ВІЛ-інфікованим. Обговорення мети та цілей проведення ДТК та ПТК. Етапи проведення. | 2 |
12 | Тема 12. Методи неспецифічної та специфічної діагностики ВІЛ-інфекції. Етапи, методи проведення лабораторної діагностики. Види специфічної діагностики. Показання. Неспецифічна діагностика (критерії ризику). | 2 |
13 | Тема 13. Алгоритм проведення дослідження на ВІЛ-інфекцію. Основі нормативно-правові документи. Алгоритм проведення дослідження на ВІЛ-інфекцію. Поетапне обґрунтування дій. Основні нормативно-правові документи. Юридичні аспекти захисту лікаря та пацієнта. | 2 |
14 | Тема 14. Надання психологічної та психіатрично-консультативної допомоги ВІЛ-позитивним особам. Психіатрична та психологічна допомога особам з вперше встановленим діагнозом ВІЛ. Основні завдання психіатричного кабінету у центрах СНІДУ. Види психоемоційних порушень, як реакція на встановлений діагноз. | 2 |
15 | Тема 15. Принципи та підходи до лікування хворих на ВІЛ-інфекцію. Загальна характеристика груп лікарських засобів, що застосовуються в лікуванні ВІЛ-інфекції. ВААРТ. Принципи та підходи до лікування хворих на ВІЛ-інфекцію. Класифікація АРТ. ВААРТ. Обґрунтування механізму дії препаратів через основні патогенетичні ланки реплікації ВІЛ. | 2 |
16 | Тема 16. Особливості надання АРТ ВІЛ-інфікованим вагітним жінкам, профілактика інфікування новонароджених. Відмінність схеми лікування вагітних. Час прийому препаратів. Основні терапевтичні схеми. Побічні дії та їх усунення. | 2 |
17 | Тема 17. Особливості лікування та надання консультативної допомоги особам що вживають ін’єкційні наркотики. Основні психологічні та етичні аспекти надання допомоги даному контингенту хворих. | 2 |
18 | Тема 18. Підсумковий модульний контроль Підведення підсумків курсу, оцінка набутих знань, вмінь та навичок. | 2 |
Політика щодо відвідування
Студент має відвідати 100% практичних занять. У випадку пропуску занять студент повинен відпрацювати пропущене заняття відповідно до розкладу відпрацювання, затвердженому на кафедрі за наявності відповідного розпорядження деканата.
Політика оцінювання
При засвоєнні матеріалів модулю студенту за кожне практичне заняття присвоюється максимум 6-7 балів (оцінка виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання). Максимальна кількість балів, яку студент може отримати на практичних заняттях протягом навчального року – 120. Студент допускається до підсумкового модульного контролю при умові виконання вимог навчальної програми та у разі, якщо за поточну навчальну діяльність він набрав не менше 72 бали. Підсумковий модульний контроль проводиться відповідно до розкладу наприкінці циклу. Оцінка за підсумковий модульний контроль виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання з подальшим переводом в бали, при цьому оцінці «5» відповідає 80 балів, «4» – 64 бали, «3» – 48 балів, «2» – 0 балів. Підсумковий модульний контроль зараховується студенту, якщо він набрав не менше 48 з 80 балів. Загальна оцінка за дисципліну складається із суми набраних балів за поточну успішність та складання ПМК. Заохочувальні бали додаються до оцінки з дисципліни – за індивідуальний дослідницький проєкт (захист студентської наукової роботи 12 балів, виступ на конференції 5, стендова доповідь – 4, тези доповідей 4 бали), за перемогу на студентській олімпіаді – 18 балів, друге місце – 16, третє місце – 12 балів. Загальний бал з дисципліни не може перевищувати 200.
Політика щодо дедлайнів та перескладання
У випадку незадовільного результату студент має право перескласти модульний контроль. Перескладання здійснюється за окремим графіком, який затверджується деканатом. Студенти, які не з’явились на залік без поважної причини, вважаються такими, що отримали незадовільну оцінку. Відмова студента виконувати модульне завдання атестується як незадовільна відповідь. Студент має право отримати пояснення щодо отриманої оцінки.
Політика щодо оскарження результатів оцінювання
Оскарженню можуть підлягати результати оцінювання з модульних та семестрових атестацій. Для цього здобувач має подати апеляцію на ім’я директора/декана у день проведення атестаційного заходу чи після оголошення результатів його складання, але не пізніше наступного робочого дня. За розпорядженням директора створюється комісія з розгляду апеляції. За рішенням апеляційної комісії оцінка може змінюватися у разі встановлення порушень під час проведення атестацій.
Політика щодо академічної доброчесності
Всі роботи, визначені регламентом, повинні бути виконані здобувачем самостійно. Під час виконання письмового модульного або підсумкового контролю списування заборонене. Роботи здобувача вищої освіти не повинні містити плагіату, фактів фабрикації та фальсифікації списування. Під час вивчення дисципліни неприпустимими також є інші прояви академічної недоброчесності, перелік яких визначено Кодексом академічної доброчесності університету. У разі, якщо викладачем виявлено порушення академічної доброчесності з боку здобувача вищої освіти під час вивчення навчальної дисципліни, викладач має право вчинити одну з наступних дій: – знизити на величину до 40% включно кількість балів, отриманих при виконанні завдання на практичному занятті; – надати рекомендації щодо доопрацювання обов’язкового домашнього завдання із зниженням підсумкової кількості отриманих балів на величину 25% включно; – не зараховувати обов’язкове домашнє завдання без надання права його перероблення; – призначити перескладання письмового модульного або підсумкового контролю із зниженням підсумкової кількості отриманих балів на величину до 15% включно; – відмовити в перескладанні письмового модульного або підсумкового контролю.
Примітки.
1 Оцінювання – виставлені за традиційною шкалою оцінки конвертуються на кафедрі у бали у залежності від кількості тем.Самостійна робота студентів, яка передбачена в темі, оцінюється під час поточного контролю теми на відповідному занятті. Засвоєння тем, які виносяться лише на самостійну роботу, контролюється під час підсумкового модульного контролю.Індивідуальна робота у формі доповіді на клінічних конференціях баз кафедр або написання реферату на тему, що не входить у перелік тем змістових модулів і стосуються питань сучасної інфектології.Індивідуальна робота оцінюється у 8 балів (кожна по 2 бали).Максимальна кількість балів, яку студент може набрати при вивченні модуля, становить 200, в тому числі за поточну навчальну діяльність – 120 балів, за результатами підсумкового модульного контролю – 80 балів (20 балів комп’ютерне тестування, 60 – теоретичний контроль).Мінімальна кількість балів, яку повинен набрати студент за поточну навчальну діяльність при вивченні кожного модуля визначається шляхом множення кількості тем модуля на еквівалент балів за оцінку «задовільно» («3»).Студент може відпрацювати пропущені теми або перескладати їх на позитивну оцінку викладачу під час його консультацій (індивідуальної роботи зі студентами) не більше 3-х разів під час вивчення модулю, тим самим набрати кількість балів не меншу за мінімальну, щоб бути допущеним до підсумкового модульного контролю.2 Поточний контроль здійснюється на кожному практичному занятті відповідно конкретним цілям теми і включає стандартизовані форми контролю теоретичної підготовки та контроль професійних умінь. Поточний контроль включає оцінювання рівня знань (тестування проведене онлайн (при самостійній підготовці), усне або письмове експрес-опитування, тестовий контроль з використанням тестових завдань), оцінювання основного етапу практичного заняття (контроль професійних умінь під час курації хворих, вирішення типових ситуаційних задач підвищеного рівня складності), оцінювання кінцевого рівня знань на занятті (вирішення ситуаційних задач III рівня складності, інтерпретація результатів лабораторних та інших методів обстеження хворого).3 Підсумковий модульний контроль здійснюється по завершенні вивчення всіх тем модуля на останньому контрольному занятті з модуля. До підсумкового модульного контролю допускаються студенти, які відвідали усі передбачені навчальною програмою з дисципліни аудиторні заняття, та при вивченні модуля набрали кількість балів, не меншу за мінімальну. Студенту, який з поважної причини мав пропуски навчальних занять, вносяться корективи до індивідуального навчального плану і дозволяється відпрацювати академічну заборгованість до певного визначеного терміну. Для студентів, які пропустили навчальні заняття без поважних причин, рішення про їх відпрацювання приймається індивідуально деканом факультету.Форма проведення підсумкового контролю з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми ВІЛ-інфекції» мають бути стандартизованими і включати контроль теоретичної підготовки (з використанням стандартизованих завдань: тестових завдань формату А у письмовому опитуванні) та контроль професійних умінь (ситуаційні задачі III рівня) відповідно до ОКХ.Підсумковий модульний контроль вважається зарахованим, якщо студент набрав не менше 50 балів з можливих 80. Доцільно встановити співвідношення балів за теоретичні знання та професійні вміння (зважаючи на їхню провідну роль) як 40-30% : 60-70%.4 Передбачена інша форма ІРС:– участь у студентському гуртку з підготовкою студентської роботи (публікація тез) + 4 бали до підсумкової оцінки в балах;- виступ на студентській конференції + 4 бали до підсумкової оцінки;- призове місце в олімпіаді студентів – за 1 призове місце + 16 балів, за 2-е + 14 балів, за 3-е місце + 12 балів до підсумкової оцінки.
Перелік питань для самопідготовки:
Проблеми ВІЛ-інфекції
Перелік професійних умінь
Після закінчення аудиторних занять, передбачених навчальною програмою проводиться залік, до якого допускаються студенти, що не мають академічної заборгованості та набрали не менше 72 балів за поточну успішність (поточна успішності 72-120 балів).
Поточний контроль здійснюється на кожному практичному занятті відповідно конкретним цілям теми і містить стандартизовані форми контролю теоретичної підготовки та контроль професійних умінь. Поточний контроль включає оцінювання рівня знань (тестування проведене онлайн при самостійній підготовці), усне або письмове експрес-опитування, тестовий контроль з використанням тестових завдань), оцінювання основного етапу практичного заняття (контроль професійних умінь під час курації хворих, вирішення типових ситуаційних завдань підвищеного рівня складності), оцінювання кінцевого рівня знань на занятті (вирішення ситуаційних задач III рівня складності, інтерпретація результатів лабораторних та інших методів обстеження хворого).
Форма проведення підсумкового модульного контролю з навчальної дисципліни включає контроль теоретичної підготовки (з використанням стандартизованих завдань, тестових завдань) та контроль професійних умінь (ситуаційні задачі III рівня) відповідно до програми.Структура ПМК:
Приклад письмової роботи.
1 Хворий В., 19 років, студент. Звернувся до лікаря поліклініки зі скаргами на збільшення шийних лімфатичних вузлів, яке відзначає вже 3 місяці. Об`єктивно: шкіра звичайного забарвлення, температура тіла в нормі, стан задовільний. Сліди в/в ін`єкцій на руках. Задньошийні, надключичні й ліктьові лімфовузли збільшені до 1 см, пахвові – до 1,5 см у діаметрі, щільні, еластичні, безболісні.
1 а. Сформулюйте клінічний діагноз.
1 б. Призначте дослідження для підтвердження діагнозу, вказавши очікувані зміни.
1 в. Призначте етіотропну та патогенетичну терапію, обов’язкове виписування рецептів.
Еталони відповідей до задачі
3. Спостереження у центрі профілактики СНІДу з щоквартальним оглядом і дослідженням кількості CD4, вірусного навантаження, виявленням опортуністичних інфекцій. При зниженні CD4-клітин нижче 400 у мкл, призначення антиретровірусної терапії (пожиттєво).
Основна література | |
1 | Інфекційні хвороби: підручник / О. А. Голубовська, М. А. Андрейчин, А. В. Шкурба та ін. ; за ред. О. А. Голубовської. — 4-те вид., перероб. і доп. — Київ : Медицина, 2022. — 464 с |
2 | Атлас інфекційних хвороб [М.А. Андрейчин, В.С. Копча, С.О. Крамарьов та ін.]; за ред. М.А. Андрейчина.— 3-тє вид., випр. і допов.— Львів: Магнолія, 2019.— 296 с. Інфекційні хвороби : підручник : у 2 т. / за ред. В.П. Малого, М. А. Андрейчина. – Львів |
3 | Епідеміологія: протиепідемічні заходи : навчальний посібник / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, Н. І. Ільїна [та ін.]. – Вінниця : Нова Книга, 2020. – 288 с. |
4 | Інфекційні хвороби [Текст] : підручник у 2-х т. Т. 1 / М. А. Андрейчин, І. М. Асоян, А. В. Бондаренко та ін.; за ред.: В. П. Малого, М. А. Андрейчина. — 2-ге вид., доп. — Львів : Магнолія 2006, 2022. — 652 с. |
Допоміжна література | |
1 | Наказ МОЗ України від 16.11.2022 № 2092 «Про затвердження стандартів медичної допомоги „ВІЛ-інфекція“» |
2 | Україна. Закони. Наказ МОЗ України від 12.07.2019 № 1606 «Про затвердження Порядку надання послуг з профілактики ВІЛ серед представників груп підвищеного ризику щодо інфікування ВІЛ» |
3 | Україна. Закони. Наказ МОЗ України від 05.04.2019 № 794 «Про удосконалення системи управління якістю лабораторних досліджень у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу» |
4 | Україна. Закони. Наказ МОЗ України від 26.04.2022 № 692 Про затвердження клінічної настанови, заснованої на доказах, «Профілактика передачі ВІЛ від матері до дитини» та стандартів медичної допомоги «Профілактика передачі ВІЛ від матері до дитини» |
5 | Україна. Закони. Наказ МОЗ України від 12.07.2019 № 1607 «Про затвердження Порядку надання послуг з догляду і підтримки людей, які живуть з ВІЛ» |
6 | Наказ ЦГЗ від 10.08.2023 № 21-агд «Про утворення Робочої групи з координації виконання Стратегії з комплексної відповіді на бар’єри з прав людини для доступу до послуг з профілактики і лікування ВІЛ-інфекції та туберкульозу до 2030 року |
7 | Україна. Проєкт Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження Плану заходів на 2021–2023 роки щодо реалізації Державної стратегії у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, туберкульозу та вірусним гепатитам на період до 2030 року» |
8 | Україна. Наказ МОЗ України від 21.07.2021 № 1513 «Про внесення змін до Методики розрахунку потреби в антиретровірусних препаратах для забезпечення антиретровірусної терапії, профілактики передачі ВІЛ-інфекції від матері до дитини та постконтактної профілактики» |
9 | Епідеміологія у схемах : навчальний посібник / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, О. М. Чемич, Н. І. Ільїна. – Вінниця : Нова Книга, 2020. – 256 с. |
Інформаційні ресурси в Інтернеті | |
1 | Український центр по контролю за соціально небезпечними хворобами http://ucdc.gov.ua/ |
2 | Міжнародний альянс з ВІЛ/СНІД в Україні http://www.aidsalliance.org.ua |
3 | Центр з контролю захворювань США http://www.cdc.gov/ |
4 | Всесвітня програма боротьби зі СНІДом http://www.unaids.org |
5 | Офіційний сайт МОЗ України http://www.moz.gov.ua/ua/portal/ |
6 | Европейська спілка з ВІЛ-інфекції http://eacsociety.net/ |
7 | Міжнародна спілка з ВІЛ-інфекції http://www.iasociety.org/ |
8 | Сайт кафедри інфекційних хвороб з епідеміологією НН МІ СумДУ http://infection.med.sumdu.edu.ua/ |
9 | Клінічна настанова Профілактика передачі ВІЛ від матері до дитини https://www.dec.gov.ua/wp-content/uploads/2022/04/2022_692_kn_pp_vil.pdf |