ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ “ІНФЕКЦІЙНІ ХВОРОБИ ТА ЕПІДЕМІОЛОГІЯ”. 4 КУРС. 2024-2025 навчальний рік | ||
Номер заняття | Тема лекційних/ практичних занять | Тривалість (год.) |
Лк. 1. | «Основні епідеміологічні поняття. Епідеміологія в структурі медичних наук і охорони здоров’я. Поняття про “епідеміологію неінфекційних хвороб” Вчення про епідемічний процес. Класифікація інфекційних хвороб. Напрями боротьби з інфекційними хворобами» | Проф. Чемич М. Д. https://meet.google.com/bpj-wzns-bxx |
Пр.1 | “Вчення про епідемічний процес. Протиепідемічні заходи в осередках інфекційних хвороб.” Вивчення предмету і задач епідеміології, основних етапів розвитку епідеміології. Ознайомлення з поняттям епідемічний процес та його складовими, рушійними силами епідемічного процесу. Особливості епідемічного процесу при антропонозах та зоонозах. Поняття про сапронози. Кiлькiснi та якісні прояви епідемічного процесу. Протиепідемічні заходи в осередках інфекційних захворювань. Визначення осередку інфекційної хвороби. Мета і завдання епідеміологічного обстеження осередку. Джерело і резервуар збудників інфекційних хвороб. Хвора людина і носій та їх епідеміологічне значення. Категорії носіїв збудників інфекційних хвороб. Заходи щодо хворих і носіїв як джерел збудників інфекційних хвороб. Епідеміологічне значення тварин. | 2 |
Пр. 2 | “Дезінфекція та стерилізація. Забезпечення санітарно-протиепідемічного режиму в стоматологічній клініці.” Вивчення видів дезінфекції. Методи та способи дезінфекції. Вимоги до хімічних дезінфектантів. Методики приготування дезінфекційних розчинів. Характеристика основних груп дезінфектантів. Епідеміологічне значення членистоногих як переносників збудників інфекційних хвороб. Види, методи дезінсекції. Основні групи хімічних інсектицидів. Призначення та типи дезінфекційних камер. Епідеміологічне значення гризунів як джерела збудників інфекційних захворювань. Види та способи дератизації. Характеристика хімічних родентицидів. Методи контролю за якістю дезінфекції, дезінсекції, дератизації, стерилізації. | 2 |
Пр. 3 | “Епідеміологія і профілактика вірусних гепатитів В і С та ВІЛ-інфекції. Внутрішньолікарняні інфекції та їх профілактика.” Захворюваність та поширеність гепатитів В і С, ВІЛ- інфекції у світі, Україні, Сумській області. Джерело інфекції, шляхи і фактори передачі при гепатиті В. Групи ризику. Специфічна лабораторна діагностика гепатиту В. Джерело інфекції, шляхи і фактори передачі при гепатиті С. Групи ризику. Специфічна лабораторна діагностика гепатиту С. Заходи в осередку вірусних гепатитів з парентеральним шляхом передачі. Основні напрямки профілактики вірусних гепатитів з парентеральним механізмом передачі. Запобігання професійному зараженню медичного персоналу вірусними гепатитами. Заходи у разі поранення або контакту з кров’ю чи іншими біологічними матеріалами пацієнта. Специфічна профілактика гепатиту В. Джерело і шляхи передачі ВІЛ-інфекції. Групи ризику щодо інфікування ВІЛ. Специфічна діагностика ВІЛ-інфекції. Профілактика професійного інфікування ВІЛ-інфекцією. Постконтактна профілактика ВІЛ-інфекції. Алгоритм дії медичного працівника у випадку виникнення аварійної ситуації при контакті з хворим на ВІЛ-інфекцію. Особливості епідеміології внутрішньолікарняних інфекцій, механізми їх передачі. Основні напрямки профілактики внутрішньолікарняних інфекцій в умовах стоматологічних клінік. | 2 |
Пр. 4 | “Профілактичні та протиепідемічні заходи при особливо небезпечних інфекціях (холера, чума). Карантинні заходи.” Поняття про конвенційні інфекції. Заходи, які вживаються при виникненні конвенційних інфекцій. Адміністративно-санітарні та медико-санітарні заходи по санітарній охороні території країни. Функції санітарно-карантинних пунктів у місцях пропуску через державний кордон. Порядок розгортання та структура госпіталю для хворих на карантинні інфекції. Призначення та типи протичумного костюма. Правила забору та транспортування матеріалу від хворих на карантинні інфекції. Епідеміологічні особливості чуми. Організація протиепідемічних заходів у осередку. Епідеміологічні особливості холери. Організація протиепідемічних заходів у осередку. Епідеміологічні особливості контагіозних вірусних геморагічних гарячок. Організація протиепідемічних заходів у осередку. | 2 |
Пр. 5 | “Грип, ГРВІ (парагрип, аденовірусна, риновірусна, респіраторно-синтиційна інфекції). Імунопрофілактика грипу.” Особливості збудника грипу, парагрипу, РС-інфекції, аденовірусної, риновірусної інфекції. Поняття про пташиний грип. Фактори патогенності збудників. Джерело інфекції й фактори передавання. Патогенез. Класифікація. Основні клінічні синдроми. Клінічні прояви залежно від тяжкості перебігу. Специфічні ускладнення. Диференціальний діагноз. План обстеження хворого. Методи специфічної діагностики. Інтерпретація результатів лабораторного дослідження. Специфічна терапія: дози, шляхи введення, тривалість лікування. Невідкладна допомога хворому. Правила виписування зі стаціонару. Профілактика й заходи в осередку. | 2 |
Пр. 6 | “Клінічна характеристика бактеріального фарингіту. Менінгококовий назофарингіт. Дифтерія. Ангіни. Герпесвірусні інфекції. Клінічна характеристика простого герпесу. Інфекційний мононуклеоз.” Особливості збудника менінгококової інфекції. Джерело інфекції та фактори передавання при менінгококовому назофарингіті. Основні клінічні симптоми менінгококового назофарингіту. Диференціальний діагноз менінгококового назофарингіту та бактеріального фарингіту. Методи специфічної діагностики менінгококової інфекції. Інтерпретація результатів лабораторного дослідження. Основні принципи лікування. Особливості збудника дифтерії. Джерело інфекції та фактори передавання дифтерії. Основні стадії патогенезу дифтерії. Класифікація дифтерії. Основні клінічні синдроми дифтерії. Клінічні прояви залежно від тяжкості перебігу. Специфічні ускладнення дифтерії. Диференціальний діагноз дифтерії та синдрому. Шляхи передачі герпесвірусних інфекцій. Стадії патогенезу різних проявів герпесвірусних інфекцій. Клінічна класифікація герпесвірусних інфекцій. Основні симптоми різних нозологічних форм герпесвірусних інфекцій. Ускладнення різних проявів герпесвірусних інфекцій. План обстеження хворого з різними формами герпесвірусних інфекцій. Зміни в лікворі при ураженнях нервової системи, спричинених герпесвірусами. Методи специфічної діагностики герпесвірусних інфекцій. Етіотропна терапія герпесвірусних інфекцій: дози, шлях введення, тривалість лікування. Принципи патогенетичної терапії герпесвірусних інфекцій. Етіологічна структура інфекційного мононуклеозу. Класифікація інфекційного мононуклеозу. | 2 |
Пр. 7 | “Гострі вірусні гепатити А, Е, В, С, Д. Клініка, діагностика, лікування. Хронічні вірусні гепатити В і С. Клініка, діагностика, лікування.” Особливості збудників ВГВ, ВГС, ВГD. Поняття про вірусні гепатити ВГG, SEN, TTV. Джерело інфекції та фактори передачі. Патогенез даних гепатитів та печінкової енцефалопатії. Диференціальний діагноз ВГВ, ВГС, ВГD, ВГG, SEN, TTV. План обстеження хворого на парентеральні гепатити, печінкову енцефалопатію. Методи специфічної діагностики. Інтерпретація результатів лабораторного дослідження.Терапія гепатитів, печінкової енцефалопатії. Правила виписування реконвалесцентів із стаціонару. Профілактика та заходи в осередку. | 2 |
Пр. 8 | “ВІЛ-інфекція та ВІЛ-асоційовані інфекції та інвазії, що супроводжуються ураженням слизової оболонки ротової порожнини.” Джерело інфекції при ВІЛ – інфекції та СНІДі. Фактори передачі. Патогенез ВІЛ – інфекції та СНІДу. Епідеміологічні особливості епідемії СНІДу в Україні. Класифікація ВІЛ – інфекції та СНІДу. Клінічна картина ВІЛ – інфекції та СНІДу. Групи високого ризику. Методи діагностики ВІЛ – інфекції та СНІДу. Диференціальний діагноз ВІЛ – інфекції та СНІДу. Які препарати використовуються у лікуванні ВІЛ – інфекції та СНІДу. Профілактичні заходи при ВІЛ – інфекції та СНІДі. Диспансеризація ВІЛ – інфікованих та хворих на СНІД. | 2 |
Пр. 9 | “Інфекційні хвороби з переважним ураженням шкіри: бешиха, феліноз, еризипелоїд.” Особливості інфекційних хвороб що передаються контактним шляхом на прикладі бешихи, фелінозу та еризипелоїду. | 2 |
Пр. 10 | Підсумковий модульний контроль. | 2 |
Регламент КМРС з дисципліни “Інфекційні хвороби”
Політика щодо академічної доброчесності.
Всі роботи, визначені регламентом, повинні бути виконані здобувачем самостійно. Під час
виконання письмового модульного або підсумкового контролю списування заборонене. Роботи
здобувача вищої освіти не повинні містити плагіату, фактів фабрикації та фальсифікації списування. Всі письмові роботи проходять перевірку унікальності з наступним аналізом викладачем результатів перевірки з метою визначення коректності посилань на текстові та ілюстративні запозичення. Під час вивчення дисципліни неприпустимими також є інші прояви академічної недоброчесності, перелік яких визначено Кодексом академічної доброчесності університету.
У разі, якщо викладачем виявлено порушення академічної доброчесності з боку здобувача вищої освіти під час вивчення навчальної дисципліни, викладач має право вчинити одну з наступних дій:
– знизити на величину до 40% включно кількість балів, отриманих при виконанні завдання на
практичному занятті;
– надати рекомендації щодо доопрацювання обов’язкового домашнього завдання із зниженням
підсумкової кількості отриманих балів на величину 25% включно;
– не зараховувати обов’язкове домашнє завдання без надання права його перероблення;
– призначити перескладання письмового модульного або підсумкового контролю із зниженням
підсумкової кількості отриманих балів на величину до 15% включно;
– відмовити в перескладанні письмового модульного або підсумкового контролю.
Політика щодо використання інструментів штучного інтелекту при виконанні завдань навчальної дисципліни
Політика використання інструментів штучного інтелекту (ChatGPT, Tome тощо) оголошується викладачем на початку курсу. Несанкціоноване використання інструментів штучного інтелекту є порушенням академічної доброчесності.
Політика щодо використання матеріалів з джерел відкритого доступу
При використанні здобувачами освіти матеріалів з джерел відкритого доступу для підготовки робіт, визначених силабусом та регламентом навчальної дисципліни, вони обов’язково мають
дотримуватись умов ліцензій Creative Commons на використання об’єктів авторського права.
Політика щодо відвідування
Студент має відвідати 100% практичних занять. У випадку пропуску занять студент повинен відпрацювати пропущене заняття відповідно до розкладу відпрацювань, затвердженому на кафедрі за наявності відповідного розпорядження деканата.
Політика щодо дедлайнів та перескладання
У випадку незадовільного результату студент має право двічі перескласти залік з предмету – перший раз екзаменатору, призначеному завідувачем кафедри, другий – комісії, яка створюється деканатом.
Перескладання екзамену здійснюється за окремим графіком, який затверджується деканатом.
Студенти, які не з’явились на екзамен без поважної причини, вважаються такими, що отримали
незадовільну оцінку. Відмова студента виконувати екзаменаційне завдання атестується як
незадовільна відповідь. Студент має право одержати пояснення щодо отриманої оцінки.
Політика щодо оскарження результатів оцінювання
Оскарженню можуть підлягати результати оцінювання з модульних та семестрових атестацій. Для цього здобувач має подати апеляцію на ім’я директора/декана у день проведення атестаційного заходу чи після оголошення результатів його складання, але не пізніше наступного робочого дня. За розпорядженням директора створюється комісія з розгляду апеляції.
За рішенням апеляційної комісії оцінка може змінюватися у разі встановлення порушень під час проведення атестацій.
Критерії оцінювання
Політика оцінювання
При засвоєнні матеріалів модулю студенту за кожне практичне заняття присвоюється максимум по 10 балів за 9 занять та по 15 балів за 2 заняття (оцінка виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання). Після проходження практичних занять обраховується середнє арифметичне успішності студента. Максимальна кількість балів, яку студент може отримати на протягом навчального року – 200 (з них підсумковий модульний контроль – 80).
Перелік питань для самопідготовки:
Перелік професійних умінь
Методика проведення заліку з дисципліни «інфекційні хвороби», 6-й курс
Підсумковий модульний контроль проводиться відповідно до розкладу наприкінці циклу. Оцінка за підсумковий модульний контроль виставляється в традиційній 4 бальній системі оцінювання з подальшим переводом в бали, при цьому оцінці «5» відповідає 80 балів, «4» – 64 бали, «3» – 48 балів, «2» – 0 балів. Підсумковий модульний контроль зараховується студенту, якщо він набрав не менше 48 з 80 балів.
Структура ПМК:
1 Тестовий комп’ютерний контроль – максимальна оцінка 10 балів.
2 Письмова робота – ситуаційна задача та відповідь на теоретичні питання – 30 балів.
Приклад письмової роботи.
1 У лікарню потрапила хвора К., 16 р., із діагнозом «Скарлатина» і скаргами на загальну слабкість, головний біль та м’язовий біль, біль у суглобах, блювання, розлади випорожнення, помірний біль у правій здухвинній ділянці, підвищення температури тіла до 39,5 0 С. Під час огляду виявлено, що мали місце гіперемія, набряк обличчя з вираженим блідим носогубним трикутником, наявність скарлатиноподібних висипань на тулубі, верхніх та нижніх кінцівках, а також болючість та припухлість великих і малих суглобів. На верхівці серця вислуховується систолічний шум на фоні загального зниження гучності серцевих тонів. При дослідженні загального аналізу крові лейкоцитоз зі зсувом формули вліво з моноцитозом і лімфопенією, еозинофілією, ШОЕ 30 мм/год.
1.1 Сформулюйте клінічний діагноз.
1.2 Складіть план обстеження хворого з наведенням очікуваних змін.
1.3 Складіть план лікування (обов’язкове виписування рецептів).
2 Особливості екзантеми при черевному тифі.
3 Клініка ботулізму.
4 Невідкладна допомога при анафілактичному шоку.
3 Усна відповідь- 40 балів.
3.1 Опитування та об’єктивне обстеження хворого.
3.2 Формулювання та обґрунтування діагнозу.
3.3 Складання плану обстеження для підтвердження діагнозу.
3.4 Складання плану лікування.
3.5 Виконання запропонованих викладачем практичних навичок.
Еталони відповідей до задачі
Дєта №4.
Rp.: Enterosgeli 25,0
D.S. 1 столову ложку сорбенту додати до 30 мл води, приймати суспензію 3 рази на день через 2 години до чи після їжі
Rp.: Ceftriaxone 1,0 № 20
D.S. Вміст флакона розчинити у 3,5 мл води для ін’єкцій або 1 % розчину лідокаїну, вводити внутрішньомя’зово у сідничний м’яз двічі на добу протягом 10 діб.
Rp.: Rheosorbylacti 200,0
D.t.d № 3.
Rp.: Tab. Loratadini 0,01 № 10.
D.S. По 1 таблетці всередину 1 раз на день, протягом 10 діб.
Rp.: Lacto in caps.
D.t.d № 48.
Основна література | ||
1 | Інфекційні хвороби. Підручник для студентів вищих медичних навчальних закладів IV рівня акредитації / Голубовська О.А, Герасун Б.А., Зінчук О.М. та інші / За ред. О.А. Голубовської. – К.: ВСВ “Медицина”, 2022. – 328 с. | |
2 | Епідеміологія: протиепідемічні заходи : навчальний посібник / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, Н. І. Ільїна [та ін.]. – Вінниця : Нова Книга, 2020. – 288 с. | |
3 | Епідеміологія у схемах : навчальний посібник / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, О. М. Чемич, Н. І. Ільїна. – Вінниця : Нова Книга, 2020. – 256 с. | |
4 | Інфекційні хвороби : підручник у 2-х т. Т. 2 / М. А. Андрейчин, І. М. Асоян, А. В. Бондаренко та ін.; за ред.: В. П. Малого, М. А. Андрейчина. — 2-ге вид., доп. — Львів : Магнолія 2006, 2022. — 726 с. | |
5 | Інфекційні хвороби : підручник у 2-х т. Т. 1 / М. А. Андрейчин, І. М. Асоян, А. В. Бондаренко та ін.; за ред.: В. П. Малого, М. А. Андрейчина. — 2-ге вид., доп. — Львів : Магнолія 2006, 2022. — 652 с. | |
Допоміжна література | ||
1 | Інфекційні хвороби : підручник : у 2 т. / за ред. В. П. Малого, М. А. Андрейчина. – Львів : Магнолія, 2018. – Т. 1. – 718 с.; Т. 2. – 726 с | |
2 | Recognition and diagnosis of infectious diseases/ M. Kryzhanska, O. Zubach, O.Vorozhbyt // – L’vіv: LNMU, 2018. – 95p. | |
3 | Infectious disease : textbook /O. A. Holubovska, M. A. Andreichyn, Shkurba et al. ; edited by O. A. Holubovska. – Kyiv : AUS Medicine Publishing, 2018. – 664 p. | |
4 | Інфекційні хвороби : підручник / В. М. Козько, Г. О. Соломенник, К. В. Юрко [та ін.] ; за ред. В. М. Козька. – Київ: Медицина, 2019. – 312 с. | |
5 | Атлас інфекційних хвороб [М. А. Андрейчин, В. С. Копча, С. О. Крамарьов та ін.]; за ред. М. А. Андрейчина.— 3-тє вид., випр. і допов.— Львів: Магнолія, 2019.— 296 с. Інфекційні хвороби : підручник : у 2 т. / за ред. В. П. Малого, М. А. Андрейчина. – Львів | |
6 | 5389 Методичні вказівки для доаудиторної підготовки до практичних занять із дисципліни “Інфекційні хвороби” [Електронний ресурс] : для студ. закладів вищої освіти ІІІ–ІV рівнів акредитації / М. Д. Чемич, Н. Г. Малиш, О. М. Чемич, А. Г. Лішневська, Н. В. Клименко, С. М. Янчук, О. С. Саєнко, Д. С. Сосновенко. — Суми : СумДУ, 2022. — 188 с. | |
7 | Атлас інфекційних хвороб [М.А. Андрейчин, В.С. Копча, С.О. Крамарьов та ін.]; за ред. М.А. Андрейчина.— 3-тє вид., випр. і допов.— Львів: Магнолія, 2019.— 296 с.Інфекційні хвороби : підручник : у 2 т. / за ред. В.П. Малого, М. А. Андрейчина. – Львів | |
Інформаційні ресурси в Інтернеті | ||
1 | http://infection.med.sumdu.edu.ua/ | |
2 | http://217.196.164.19/ukr/kafedra/journals.php | |
3 | http://www.recipe.by/izdaniya/periodika/parazitologiya/ | |
4 | http://emedicine.medscape.com/infectious_diseases | |
5 | http://www.freebooks4doctors.com/ | |
6 | http://www.flyingpublisher.com/9005.php | |
7 | http://www.atlas-protozoa.com/ |